כאבי שרירים בגב

כאבי שרירים בגבכאבי שרירים בגב מהווים את הגורם הכי נפוץ לכאבי גב. החדשות הטובות עבורכם הן שהם גם הכאבים שהכי קל לפתור. אז בואו נלמד כיצד הם קורים ואיך אפשר לפתור אותם ברגע שהשרירים מתחילים להרגיש תפוסים וכואבים.

כאשר השרירים בגב נמתחים, נוצר מצב בו האדם חש כאבים באזור הגב התחתון או העליון, בדרך כלל התחתון הוא שכואב. כאשר הכאב מופיע לראשונה אין זה מהווה בעיה רפואית חמורה, אולם גם כאבי שרירים אלו יכולים להוביל למצבים רפואיים יותר חמורים ואף לביקור בחדר מיון.

כדי להמנע מכך, חשוב ללמוד איך השרירים בגב עובדים ומדוע נוצרים כאבים בשרירים מלכתחילה.

כאבי שרירים בגב קורים כאשר השריר נמתח יתר על המידה או נקרע, כתוצאה ממאמץ יתר או תנועה לא נכונה. כאשר זה קורה אנו יכולים להרגיש שהשריר נתפס, מה שקרוי לרוב "גב תפוס".

בעיה נוספת בגב יכולה להתרחש כאשר הרצועות שנמצאות מסביב לעצמות נמתחות או נקרעות. במצב זה יתכן שנרגיש כאילו מדובר על שריר שנתפס, ולכן חשוב לוודא שאכן אנחנו יודעים ממה נובע הכאב.

הטיפול הוא דומה בין אם השריר או הרצועה נתפסו. במצב בו הרצועות אכן נקרעות, מה שקורה בדרך כלל הוא שהשרירים מסביב לרצועות נהיות מודלקות, ובמצב זה אנו עלולים לחוש כאבי שרירים חזקים בגב.

אז בואו נעבור על הסיבות לכאבי השרירים ונבין כיצד להתמודד איתן.

כאבי שרירים בגב העליון

שרירים תפוסים בגב העליון מהווים תופעה נדירה יותר מאשר בגב התחתון, אבל היא לא פחות מפריעה לתפקוד התקין של הגוף. הסיבה לכאבים אלו מקורה בבעיות בתפקוד השרירים או המפרקים בעמוד השדרה. החלק העליון של הגב הינו יציב יותר, ולכן אם מרגישים כאב שרירי באזור זה שאיננו בשכמות או בכתפיים יתכן שמדובר בבעיה חמורה יותר.

תנועתיות שגויה ויציבה לא נכונה

כאשר אנחנו נעים לא נכון, אנחנו מעמיסים על הגב התחתון שלנו משקל מיותר. זוהי בעיה שהולכת וגוברת עם הזמן, ולאט לאט פוגעת בתפקוד הגב. אם לא למדנו הרגלי יציבה נכונים, מאוד סביר שנבצע חלק מהפעולות היומיומיות שלנו באופן שגוי. בין אם מדובר על להרים משאות כבדים בעזרת שרירי הגב במקום בעזרת הרגליים, ישיבה עקומה מול המחשב או הליכה עם אגן בולט החוצה.

פגיעות ספורט

אנשים שמחליטים להתחיל פעילות גופנית מאומצת פעמים רבות סובלים מכאבי שרירים בהתחלה. ישנם כאבי שרירים שלא מעידים בהכרח על בעיה רפואית, ונוצרים כתוצאה מהפעילות והבנייה של שרירים חדשים. במקרה כזה מומלץ לעשות מנוחה ולתת לכאב לעבור.

אם, לעומת זאת, מופיע כאב חד יותר לאחר הפעילות הגופנית, יתכן שהסיבה לכך נעוצה בפגיעה בשרירי הגב. במקרה כזה יש לשים לב אם ביצענו את סדרת המתיחות המתאימה לפני האימון, אם אי אפשר להפחית בעצימות האימון או אם אנו לא מתאמנים זמן רב מדי. גם עבודה עם מאמן אישי יכולה לעזור להבטיח שהפעילות מבוצעת באופן בטוח ולא פוגעני.

הריון

נשים רבות מתלוננות על כאבי שרירים בזמן ההריון. כדי לטפל בכאבים אלו, אפשר לבצע סיבובי כתפיים וידיים, מתיחות לצוואר, תרגילי כיווץ לבטן ותרגילי מתיחה בשכיבה.

כאבי שרירים בגב, בצוואר ובכתפיים

אם מופיעים כאבים באזור הצוואר ובכתפיים בנוסף לגב, אז מקור הבעיה הוא בישיבה לא נכונה. כאשר אנו יושבים בתנוחה מקופלת אז יותר לחץ מופעל על השרירים והם מתחילים לכאוב.

כאבי שרירים בגב ובחזה

כאבים אלו מגיעים לאנשים שעוסקים בהרמת משקולות. הגב והחזה שומרים על האיברים החיוניים בגוף, ועל כן חשוב לשים לב באופן מיוחד אם מופיעים כאבים מסוג זה. הכאבים יכולים להעיד על פריצת דיסק בגב העליון וכן על מספר תופעות חמורות אחרות.

ההבדל בין כאבי שרירים וכאבי גב אחרים

כאבי גב שמקורם שרירי מאופיינים בכך שמדובר על כאב מקומי בגב התחתון, שאיננו מוקרן לאזורים אחרים בגוף כמו הרגליים או הצוואר. בנוסף, אם ניגע בשרירים בגב נרגיש כאב ונחוש שהגב קשה. כאבי גב שריריים קורים בדרך כלל בפתאומיות, כתוצאה מתנועה כלשהי. בנוסף, כאבי שרירים מתאפיינים בהתכווצויות שרירים נלוות, ושיפור בכאב לאחר מנוחה. כשהשרירים כואבים יתכן שתרגישו קושי ללכת או לעמוד.

טיפול

כאבי שרירים תפוסים בגב עוברים בדרך כלל מעצמם, תוך כמה ימים עד 4 שבועות. השרירים בגב מקבלים אספקת דם רבה, ועל כן תהליך ההחלמה שלהם הוא מהיר יחסית.

ישנם מספר פתרונות אחרים שאפשר לנסות, כגון:

משככי כאבים. המשככים האלו מונעים מהעצבים להעביר את תחושת הכאב למוח.

תרופות אנטי דלקתיות. תרופות אלו עובדים כנגד הדלקת המקומית באזור הגב.

תרופות לשחרור שרירי. אלו ניתנות בדרך כלל כשמדובר בכאב חמור ובהתכווצויות.

עיסוי. העיסוי תורם לזרימת הדם לאזור הגב ומקל על תהליך הריפוי. בנוסף, העיסוי עוזר בשחרור השרירים התפוסים ובשחרור של אנדורפינים, משככי הכאב הטבעיים של הגוף.

טיפול אצל כירופרקט, פיזיותרפיסט או מטפל בשיטת אלכסנדר. טיפול זה הינו יעיל יותר מעיסוי רגיל, שכן הוא עוזר לטפל במקור הבעיה ולמנוע בעיות רפואיות נלוות.

שקיות קרח. הקור יכול להשפיע לטובה על הורדת הנפיחות, ויעילה בתקופה המיידית לאחר הופעת הכאב.

טיפול בחום.

מה עושים כדי למנוע בעיות שרירים בעתיד?

הנה כמה פעולות שתוכלו לבצע כדי למנוע מכאבי שרירים להופיע אצלכם.

השתתפו בפעילויות ספורטיביות. אנשים שמנהלים אורח חיים בריא ומבצעים פעילות גופנית באופן קבוע נמצאים פחות בסיכון לקבלת כאבי שרירים בגב. הפעילות הגופנית הקבועה עוזרת למתוח ולאמן את השרירים כך שהם יהיו יותר עמידים לפעילות מאומצת רגעית.

דאגו לשחרור אנדורפינים. כיום מגלים חוקרים שדכאון יכול להוביל לכאבי שרירים ולכאבים נוספים בגב. כדי להקדים תרופה למכה, אתם חייבים לדאוג לכך שהגוף שלכם באופן קבוע משחרר אנדורפינים. האנדורפינים אחראים על התחושות הטובות שאנו חשים, ולכן שחרורם יתרום גם לתחושה הכללית שלכם. האנדורפינים, מלבד התחושה הטובה, מונעים מהכאב מלהגיע למוחנו, ולכן הם חשובים במניעת תחושת כאב גב. כדי לשחרר אותם, אפשר להשתתף בפעילות אירובית, לקבל עיסוי או לעשות מדיטציה באופן קבוע.

תישנו היטב. לכאבי שרירים ושינה יש מעגל אינסופי, שכן הכאב מונע מאיתנו לישון, וחוסר שינה גורם לכאב השרירי להתגבר. אם תדאגו לישון בין 7-8 שעות לפחות ביום, תוכלו להבטיח שגם אם יתחילו לצוץ כאבי גב הם יפתרו במהרה.

תעבדו על שרירי הבטן. שרירי הבטן שלנו תומכים בגב התחתון, ועל כן חשוב להפעיל אותם, למשל בעזרת ביצוע תדיר של כפיפות בטן. שרירי הבטן יגנו באופן מסויים על שרירי הגב, ואפשר לחזק אותם תוך פעילות ממוקדת של 20 דקות ביום.

מתיחת שרירי הגב. רצוי לבצע, בין אם מופיע הכאב ובין אם לא, מתיחות יומיות לגב. עצרו את הפעילות מול המחשב, עמדו ומתחו את הגב לשני הצדדים. ישנו סט של מספר מתיחות שממוקד בשרירי הגב. אם הגב שלכם כבר תפוס, אפשר לבצע מתיחה עדינה יותר לשרירים.

ראינו שכאבי שרירים בגב יכולים לנבוע ממספר רב של גורמים, ושרובנו נמצאים בסיכון להופעה של הכאבים. בעזרת השקעה מועטה אפשר להקטין משמעותית את הסיכוי שנחווה כאבי שרירים בגב, ואם הם כבר מופיעים אפשר לבצע תרגילים להקלה על הכאב או פשוט לתת לזמן לפתור את הבעיה.

השארת תגובה