10 טכניקות ישיבה נכונה מול המחשב יצילו את חייך

ישיבה מול המחשב
הכותרת אולי נשמעת דרמטית, אבל יותר ויותר מחקרים מאששים את הטענה שלישיבה לא נכונה ישנן השפעות נוראיות על הבריאות. בין היתר – עלייה ב50% בתמותה מכל סיבה שהיא לאנשים שיושבים יותר זמן מול המחשב.

כיום ישנם מגוון אנשי מקצוע שסובלים מתופעה זו, החל מרופאים, מורים, מתכנתים ואנשים שעובדים מהבית. כל מי שישב מעל 3 שעות רצוף מול המחשב יכול להעיד על העקצוצים ברגליים, כאבים בעיניים ועוד שלל תופעות ותסמינים שמצביעים על ההשפעות ההרסניות של הישיבה.

גם כאבי גב עליון ותחתון, וכאבי צוואר מסמנים לנו שאנו יושבים יותר מדי, ואולי זה מאוחר מדי.

אז מה עושים?

הפתרון פשוט:

1. לשבת, מעכ-שיו(!) נכון מול המחשב.

2. לעמוד ולהסתובב כל חצי שעה.

3. לעשות מתיחות.

4. לבצע את 3 הסעיפים הקודמים בכל יום, בכל שעה, בלי דילוגים ובלי ויתורים.

לפני שנעבור על הפתרונות האלו ביתר פירוט, הנה הסיבות שהישיבה כל כך לא בריאה.

מדוע רע לשבת + פתרונות

1. יציבה לא נכונה. כשאנחנו יושבים, וכמובן בכל פעולה אחרת, הראש, הצוואר, הכתפיים והגב צריכים להיות במנח נוח ונכון. יציבה שאיננה במנח כזה תגרום לכאבים שונים, גם לכאבי ראש ומיגרנה.

הפתרון: לקנות כסא ארגונומי, ולפתח מודעות לישיבה במנח הנכון בעזרת חוג יוגה או שיעורי אלכסנדר.

2. כאבי עיניים. אם אנחנו מסתכלים על המחשב הנייח או הנייד לכיוון מטה, יתכן שאנו שמים לחץ על העיניים. חוסר מנוחה יכול לגרום לעיניים יבשות וכואבות, ולגרום לבעיות עיניים.

הפתרון: הפסקות לעיניים. לשבת עם כפות הידיים על העיניים ולהירגע במשך לפחות דקה, מבלי להסתכל למסך אף לא לרגע. גם נסו למצמץ יותר בתכיפות. וודאו שהמסך מופיע ממש מול העיניים ולא מתחת, גם אם זה אומר לשים ספר מתחתיו. שימו את המסך במרחק המתאים מהעיניים. תמיד תעבדו עם תנאי תאורה טובים.

3. חוסר זרימת דם. כשאנחנו יושבים הדם לא זורם כמו שצריך לשאר איברי הגוף. אנחנו יכולים לקבל כך התכווצויות והסתיידויות של דם.

הפתרון: לקום כל כמה זמן ולזוז. לעשות מתיחות ואולי אפילו תרגילי כושר. גם תרגילי נשימה יכולים לעזור לסירקולציה.

4. תזונה לקויה: ויתור על ארוחות. כשאנחנו יושבים אנחנו פעמים רבות שוכחים לאכול. אנחנו עובדים ועובדים ושוכחים לעשות הפסקה.

הפתרון: עבדו עם יומן אלקטרוני במחשב שכולל תזכורת קבועה ב12:00 או בשעה שנוחה לכם להפסיק ולאכול. כללו גם הפסקות יזומות לארוחות ביניים.

5. תזונה לקויה 2: נשנושים. יש אנשים שלא מפסיקים לטחון אוכל כשהם יושבים מול המחשב. בדרך כלל מגלים ליד המחשב של אנשים מסוג זה עטיפות חטיפים.

הפתרון: להרחיק מזון מסביבת המחשב. לאכול אך ורק בחדר האוכל או במטבח. אכלו בשעות קבועות מזון בריא ואיכלו במודעות מלאה מבלי להתעסק בשום דבר אחר במהלך האוכל.

עוד פתרונות להשפעה הרעה של הישיבה

1. התעמלות קבועה

צריך להתייחס לפעילות גופנית כמו לפגישה עסקית עם הבוס – זה משהו שאסור לפספס. כתבו ביומן באדום זוהר שביום חמישי בשעה 18:30 אתם מייחדים שעה לכושר (זה לא חייב להיות בתאריך ובשעה הזו רק נתתי דוגמה).

ודאו ששעה לפני המועד הפלאפון שלכם יתחיל לצלצל עם תזכורת של גוגל קלנדר.

לאנשים שעובדים כעצמאיים יותר קל לעשות זאת באמצע היום כהפסקה.

אם אתם שכירים שעובדים כל היום במשרד, עדיף לכם לתזמן את הכושר לפני העבודה כשיש לכם אנרגיה.

2. שולחן בעמידה

זה אמיתי? כן, זה אמיתי. מחקרים רבים גילו שבעמידה אנחנו אפילו יכולים להיות יותר פרודוקטיביים כשאנו עובדים בעמידה ולא בישיבה.

המוח שלנו עובד יותר טוב כי אנחנו עומדים והדם זורם לנו בגוף טוב יותר. אז נכון – צריך להתרגל לעמוד ולעבוד, אבל תוך שבוע שבועיים כבר לא תזכרו איך עבדתם על הטוסיק.

3. ללכת בזמן הפגישות

סוף סוף יש לכם במהלך היום פגישה עם לקוח, לאחר שעבדתם בישיבה. זו הזדמנות מצויינת לקחת אותו לטיול ולדבר על ענייני עבודה. תראו שכשיוצאים לטיול ומדברים הפגישה הופכת להיות הרבה יותר פרודוקטיבית. אפשר גם לפגוש אנשים אחרים שיתעניינו לעבוד איתכם.

4. ללכת לכל מקום

מאוד קל להכנס למיינדסט של "בוא ניקח את האוטו". נסו לאמץ את השיטה של ללכת ברגל או לנסוע לכל יעד. הערים בארץ קטנות, ואפשר בקלות ללכת, אפילו אם מדובר על הליכה בין-עירונית מרמת גן לתל אביב למשל. קנו אופניים והתחילו לפדל. אם מתוכנן לכם עבודה בבית קפה, ואז פגישה עם לקוח, בהחלט יום עמוס – נסו לבנות את המסלול מראש ולתכנן איך תגיעו ממקום למקום.

5. לזרוק לסל

אפשר למצוא בחנויות כמו אופיס דיפו סל וכדור שתולים ליד הדלת. זה יראה לכם תחילה כהסחת דעת, אולם זה יהיה כלי פרודוקטיבי מאוד, כפי שתנכחו לדעת. זה עוזר לעצור לחשוב, לנסות זריקות שונות ומשונות בזמן שיחות ולהפסיק בבהייה מול המחשב.

השארת תגובה