ישיבה נכונה על אופניים

sitting_bicycle

ישיבה נכונה על אופניים מאפשרת למנוע ולעצור כאבים שמקורם ברכיבה. שימוש באופניים לצרכי ספורט או כאמצעי תחבורה לא אמור לגרום לבעיות גב, אולם בגלל צורת רכיבה שגויה וישיבה עקומה על האופניים רוכבים רבים מדווחים על כאבי גב, צוואר ושרירים.

זה מאוד חבל שאופניים גורמים לכאבי גב עבור רבים, שכן מדובר על פעילות אירובית שמהווה את אחת הפעילויות הגופניות המומלצות לאנשים שסובלים מכאבי גב תחתון.

אפשר להשתמש באופניים באופן שבטוח לגוף ולגב, וכדי לעשות זאת צריך לבצע שתי פעולות: לנתח את הדרך בה אתה יושב על האופניים ולתקן את התנוחות הלא נכונות. בנוסף למניעת כאבי גב, הישיבה הנכונה תעזור גם לנוחות בנסיעה ולאיכות הרכיבה שלך, כך שתוכל לנסוע למרחקים גדולים יותר ותחת תנאים קשים יותר.

ישיבה נכונה על אופני ספינינג

גם כשאנחנו עושים ספורט, ומתרגלים ספינינג, ישנה חשיבות רבה לישיבה הנכונה. החשיבות היא אף רבה יותר, שכן מדובר על ספורט בעצימות גבוהה שדורש מאמץ רב.

היתרון של אופני ספינינג, ואופני כושר בכלל הוא שבזמן הרכיבה הגוף לא מקבל זעזועים ופגיעות שמקורם בתנאי השטח.

ישיבה נכונה על אופני הרים

אופני הרים הינם פריט יקר, שיכול לעלות גם אלפי שקלים. חשוב להשקיע גם בהתאמת הישיבה הנכונה והבריאה, משום שכשרוכבים בתנאי שטח הגוף סופג זעזועים רבים.

אין הבדל ממשי בין ישיבה נכונה על אופני הרים לבין ישיבה על אופניים רגילות, מלבד העובדה שבאופני הרים נשענים יותר קדימה.

כיצד רכיבה על אופניים גורמת לכאבי גב או צוואר

בזמן הרכיבה שרירי הגב אינם משוחררים. עובדה זו גורמת לכך שכשתנוחת הגב איננה אופטימלית, הדבר עלול ליצור מתח על הגב התחתון ולגרום לבעיות גב.

בנוסף, אם אתה רוכב עם הצוואר בתנוחה קשתית אחורה, זה עלול ליצור מתח בצוואר ובגב העליון. הרכיבה בתנאי שטח קשים גורמת לכיווץ ומתיחה מהירים של עמוד השדרה, בדומה לתנועת קפיץ, וגם זה מקור לכאבים ובעיות של הגב.

גורמים המשפיעים על הישיבה הנכונה על האופניים

גודל האופניים

אם שלדת האופניים היא גדולה או קטנה מדי עבורך, אין מנוס מלבד להחליף אופניים. אין אפשרות למצוא תנוחה בריאה לישיבה על גבי אופניים כאלו. המדידת של גודל השלדה נקבעת על פי גובה המפשעה. כדי למדוד זאת בעצמך, השתמש בסרט מדידה על מנת למדוד את המרחק מהעצם הבולטת בין הרגליים, מאחורי המפשעה, ועד לבסיס העקב. כעת אפשר להשוות מדד זה לפי גודל השלדה של האופניים, על מנת למצוא את ההתאמה הטובה ביותר.

אם הגובה שיוצא הינו בין שני סוגים של שלדות אופניים, כדאי לבחור את השלדה הקטנה יותר, ולתקן את ההפרש בעזרת גובה הכסא.

קביעת הכסא

אם אתה יושב לא נכון על אופניים שאתה משתמש בהם כעת, הדבר הראשון שהייתי ממליצה הוא לשנות את כיוונון הכסא. השעין את האופניים על הקיר. כעת, עלה על האופניים. שנה את גובה הכסא עד לגובה בו כשאתה על גבי האופניים, הברכיים שלך מתקפלות רק קצת כשאתה מזיז את הפדל למיקום הנמוך ביותר שלו.

רוב הרוכבים שאני רואה ברחוב מכוונים את הכסא שלהם נמוך מדי, ואז כשהם רוכבים הברכיים שלהם מתקפלות וכך נוצר לחץ על המפרקים.

כאשר רוכבים על אופני הרים, צריך להשען על הידיות עם הידיים, כך שהגוף ייצור צורת משולש. באופן זה המשקל מתחלק בין עצמות הישיבה והידיים, וכך הגב יכול לספוג את המהמורות והבאמפים של הרכיבה ללא פגע.

הנה התנוחה המומלצת מבחינת הרגליים:

  • יש לרכב עם מרפקים מקופלים מעט, כדי שהזרועות יספגו את הפגיעות ולא יעבירו את הזעזוע לצוואר או לכתפיים.
  • יש לשבת כך שעקב הרגל רק נוגע בפדל כאשר הפדל נמצא הכי למטה.
  • צריך למקם את כף הרגל במרכז הפדל.
  • אפשר למדוד את אופקיות הכסא בעזרת פלס.

סוג האופניים

לרוכבים שנוטים להשתמש באופניים לצרכי רכיבה יומיומית, כדאי לבחור אופניים עם כידון ישר, שכן זה מאפשר תנוחת ישיבה ישרה יחסית. כמו כן כדאי לבחור גלגלים גדולים יותר, כדי שהם יספגו יותר מהזעזועים.

העזרות באיש מקצוע

כשאתה בחנות האופניים, וודא שאיש המכירות אכן מבין באופניים ויכול לייעץ לך לגבי בחירת האופניים שיאפשרו את הישיבה הנכונה ביותר. בזמן הרכיבה חשוב לפזר את המשקל לזרועות ולשמור על החזה מורם. כמו כן, הזז את התנוחה שלך מדי פעם כדי להקל על הגוף.

אפשר גם להזיז את הראש ימינה שמאלה ומעלה מטה כדי לשחרר את שרירי הצוואר. באופן כללי כדאי להמנע מתחושת עומס ומתח על הצוואר. אפשר לרכוש ציוד אופניים שיעזור לישיבה נוחה יותר וכן לספיגת זעזועים כמו כסאות מרופדים ורחבים, כיסויי ידיות הכידון, כפפות ובולמי זעזועים משודרגים.

עוד דבר שאפשר לעשות הוא לבקש מחבר שלך לצפות בך בזמן הרכיבה. האם הברכיים יוצאות החוצה, או שהאגן זז במהלך הנסיעה? האם הגוף נוטה לכיוון מסויים? כל אלו יכולים להוות אינדיקציות לתנוחת ישיבה לא נכונה בעת רכיבה.

תרגילים שעוזרים מלבד הרכיבה

רכיבה על אופניים לא מפעילה באופן מספק את שרירי הבטן והגב, ולכן כדאי לשלב, מלבד אימון האופניים, גם תרגילים לחיזוק חלקים אלו.

גם אם הישיבה שלכם נכונה, הרכיבה יכולה לפגוע בגב שכן אם אתה עובד על שרירי הרגליים בלבד ולא משקיע בשאר הגוף, ובעיקר בשרירי הגב והבטן, אתה עלול ליצור חוסר איזון בחוזק השרירים בגוף. מצא כמה תרגילים לחיזוק הגב והבטן ובצע אותם לפני או אחרי הרכיבה.

לסיכום, למרות שרוב האנשים לא חושבים על כך, כדאי להשקיע את הזמן ולבצע את הצעדים הדרושים כדי להבטיח ישיבה נכונה בזמן הרכיבה על האופניים.

 

 

השארת תגובה